Trapné situace v lekcích jógy a jak je překonat

 

Asi každý při cvičení jógy v kolektivu zažil něco, co ho přivedlo do rozpaků, anebo se cítil trapně. Vybrali jsme pro vás 12 situací, které se mohou stát každému. Pamatujte, všichni jsme jen lidé a snažte se při cvičení jógy soustředit jen a právě na svou jógovou praxi.

 

1. Co když upustím plyn?

To se lidem stává běžně, všem. A v řadě pozic je to opravdu velmi těžké udržet pod kontrolou. Pokud už se vám to stane, tak se tomu buď zasmějte a pokud si toho nikdo nevšimne, tak to prostě ignorujte. Další možností je před lekcí provést některou z pozic, o které víte, že vám pomáhá s odplyněním. Rovněž si dejte před lekcí pozor na jídlo, které konzumujete.

 2. Mám usínat v šavásaně? (pozice mrtvoly při závěrečné relaxaci)

Šavásana není čas na šlofíka, ačkoliv z ní můžete mít tento pocit. Je to čas, aby se vám do těla vrátila energie, šance osvěžit se po praxi jógy. Zůstaňte mezi bděním a spánkem, ve stavu relaxace. Pokud už usnete, jen vzácně si toho někdo všimne a ještě vzácnější, že budete spát tak tvrdě, že nebudete slyšet pokyn učitele. Slintání a chrápání se občas dějí, ale to se dá zvládnout.

3. Co mám dělat, když upadnu?

Pokud spadnete z pozice a nejste zraněni, tak pokračujte ve cvičení. V naplněné třídě se pravděpodobně nejedná o první nebo poslední pád. Zaměřte váš pohled a vraťte se do pozice. Pokračujte v práci na pozici a zvažte vrácení se o krok zpět. Zaměřte se na počáteční kroky a stabilitu. Při pádu z pokročilejších póz je upravte nebo využijte stěnu jako oporu. Nenechte pádem otřást svou sebedůvěru. Zaměřte váš pohled a soustřeďte se na dýchání a hned se v pozici budete cítit jistěji.

4. Co když budu muset jít na záchod?

Učitelé studenty odrazují od zbytečného opouštění lekce, ale pokud příroda zavolá, tak je potřeba zareagovat. Pokud se vám podaří pohodlně vydržet do konce lekce, tak tím lépe, ale pokud je to nepříjemné nebo akutní, tak si odskočte. Není třeba nic říkat učiteli, nebo se mu omlouvat. Takovou chvíli může zažít každý.
Totéž platí i pro záchvaty kašle, alergie nebo cokoliv jiného, ​​co by mělo být podnětem, že je třeba opustit lekci. Vydejte se rychle a tiše, a vraťte se stejnou cestou. Nebojte se pozornosti ostatních lidí.

5. Jsem tak zpocený! Je to normální?

Pot je normální a není to nic špatného! Nebuďte v rozpacích, když se potíte. Pokud vám klouže podložka, umístěte na ni osušku nebo ručník z mikrovlákna. Můžete mít taky po ruce ručník a otírat si obličej, ruce a nohy.
I když to může znít nelogicky – pokud se hodně potíte – noste více oblečení. Pomůže lépe absorbovat pot a nebude vám to tolik klouzat. Pokud vám stéká pot do čela a očí, pak zvažte nošení čelenky.

6. Co když po mě lektor chce, abych zpíval? Nevím slova!

Neexistuje povinnost zpívat při lekci. Vždy můžete jen poslouchat, ale doporučujeme to zkusit. Pokud se stydíte, že vás někdo uslyší nebo že budete zpívat špatná slova, můžete zpívat jen v duchu nebo tiše. I když pro vás zpívání není, zkuste se zapojit alespoň do ÓM, je to opravdu silný zážitek a hlasy celé skupiny pomáhají k inspiraci.

7. Co když nejsem flexibilní? Co když se nemohu dotknout prstů u nohou? Budou se mi ostatní smát?

To je nejčastější mylná představa o józe. Řada lidí se jejímu cvičení vyhýbá, protože mají strach, že nejsou flexibilní. Každý člověk je stavěn jinak a není žádná ostuda nezvládnout přesně to stejné, co vidíte u ostatních. Prostě začněte a uvidíte, že na sobě časem budete pozorovat řadu pozoruhodných změn.

8. Smrdí mi nohy. Mohu si během jógy raději ponechat ponožky?

Vždycky chcete praktikovat jógu naboso. Jedině tak můžete plně propojit vaše nohy s podložkou a zemí, a zajistit si tak lepší rovnováhu a sílu. Ani vy, ani váš učitel nezjistí, zda jsou vaše nohy správně vyrovnány, pokud jsou schované v ponožkách a riskujete zranění z uklouznutí, pokud je budete nosit.
Pokud máte obavy o vůni, tak si nohy opláchněte před lekcí. Další možnost je nosit s sebou levandulové vlhčené ubrousky a otřít si jimi před lekcí nohy.

 9. A co smradlavé podpaží?

V józe se lidé přirozeně potí. Po lekci jsou trochu cítit všichni. Snažte se do lekce přijít tak čistí, jak jen to jde. Nenoste do lekce parfémy nebo cokoli jiného, ​​se silnou vůní. Vaše tělesné teplo zesílí vůni, která může dráždit plíce.

10. Co když ostatní vidí moje spodní prádlo / podprsenku / vylézající zadek? Jak se mohu vyhnout zpocenému rozkroku? A jak neukazovat ostatním břicho v psovi hlavou dolů?

Nehody se šatníkem se stávají. Většině z nich se vyhnete tak, že se na jógu správně oblečete. Nemusíte mít efektní oblečení, ale měli byste si vybrat oblečení, které umožňuje pohyb. Například tříčtvrteční kalhoty a tílko, ale můžete nosit i kalhoty nebo přiléhavé šortky. Pokud preferujete zakrytá ramena, tak zvolte delší tričko, které zůstane zastrčené.

Chcete-li, aby vás tričko podrželo i v obrácených pozicích, tak si ho zastrčte, nebo noste upnuté tričko až k zadku. Proveďte test: Můžete zvednout ruce, aniž byste odhalili svůj pupík? Pokud se rozhodnete pro výstřih, ujistěte se, že vám při předklonu nevypadne hrudník.
Muži i ženy by se měli vyvarovat nošení volných šortek, pokud pod nimi nemají další, upnutější.
Jiná barva než černá je roztomilá, ale často ukazuje pot na místech, kdo ho nikdo nechce vidět. Navíc, zpocené světlé kalhoty se stávají průhledné.

Poslední věc – zvažte nošení nízkých kalhotek, pokud tedy nechcete ukazovat vaši rýhu na zadku.

11. Co mám dělat, když mi učitel pomáhá upravit pozici?

Učitelé nás v pozicích nesrovnávají jen kvůli zabránění zranění, ale také, abychom se dostali hlouběji do pozice, do míst, kam bychom normálně na vlastní pěst nešli. Když vás učitel opravuje tak dýchejte, nadále mějte zaměřený pohled a zůstaňte pevní. Pro učitele i žáka je nebezpečné, pokud student náhle něco povolí nebo svou váhu opře o učitele.

12. Člověk vedle mě dýchá tak nahlas! Musím taky tak dýchat?

Při cvičení jógy je dýchání to nejpodstatnější. Pomalu, zhluboka a rovnoměrně nosem. Využíváme udždžají dech, ale každý dýchá jinak. Někdo hlasitě, jiný tiše. Neřešte hlasitost. Soustřeďte se na nádechy a výdechy. Zbytek přijde časem.

 

 

Jógové desatero aneb dobré mravy jogína

  1. PŘIJĎTE VČAS – přizpůsobte váš časový plán tak, abyste na hodinu dorazili včas. Prokazujete tak respekt svému učiteli, ostatním studentům a také sami sobě a vašemu cvičení. Pokud se vám výjimečně stane, že jdete pozdě, vstupujte do místnosti potichu a nerušte hodinu hlasitým rozbalováním podložky a přípravou pomůcek. 
  2. CHOĎTE NA HODINU VHODNĚ OBLEČENI – na cvičení se nejlépe hodí čisté pohodlné oblečení. Vždy noste spodní prádlo a buďte připraveni, že během hodiny se mohou dělat inverze nebo pozice ve dvojicích, během kterých může některé oblečení ukázat více, než byste si přáli.
  3. DODRŽUJTE ZÁKLADNÍ HYGIENU – a pokud můžete, před hodinou se osprchujte. Nepoužívejte parfém nebo jiné aromatické přípravky. Jóga je zaměřená na dýchání a dechová cvičení, při kterých mohou výrazné vůně rušit. Někteří studenti na ně mohou být dokonce alergičtí.
  4. MLUVTE SE SVÝM UČITELEM – informujte svého učitele o vašich zdravotních problémech nebo omezeních před začátkem hodiny (v soukromí). Zcela určitě mu řekněte, pokud cítíte v některé pozici bolest, aby vám poradil modifikaci pozice.
  5. CO VÁŠ UČITEL NENÍ – váš učitel vám poradí s pozicemi, dechovými cvičeními nebo meditací, ale není to váš psycholog nebo léčitel či lékař. Neočekávejte od něj více schopností, než má.
  6. NASLOUCHEJTE SVÉMU TĚLU – a nenuťte ho dělat věci, na které se zrovna necítí. Každý den je jiný a my jsme schopni podat jiné výkony, proto respektujme naše tělo. Pokud nám v daný moment některá pozice přijde příliš náročná, modifikujte ji pomocí pomůcek nebo ji úplně vynechejte.
  7. NERUŠTE OSTATNÍ – přestože jóga je skupinové cvičení, každý chodí na hodinu s vlastním záměrem a sám za sebe. Nerušte ostatní studenty svými hlasitými poznámkami, vzdechy nebo dokonce povídáním s jiným studentem.
  8. VYPNĚTE SI MOBIL – jedno ze základních pravidel, které je dobré pořád připomínat. Není nic horšího, než zvonění mobilu během Savasany (mrtvolky).
  9. RESPEKTUJTE OSOBNÍ PROSTOR OSTATNÍCH – před hodinou si podložku rozložte tak, abyste během cvičení neomezovali studenty kolem sebe. Při pohybu po místnosti nešlapte na podložky ostatních studentů.
  10. NEUTÍKEJTE BĚHEM SAVASANY – i když máte něco důležitého, vydržte až do konce hodiny a užijte si Savasanu. Je to možná ta nejdůležitější pozice z celého cvičení. Pokud byste měli možnost denně udělat alespoň jednu polohu, měla by to být právě Savasana.

 

Autor: